Gezonde voeding

Gezond, gevarieerd én lekker
Ik vindt het belangrijk om kinderen gezonde en gevarieerde voeding aan te bieden en dat zij gezond (leren) eten. Jong geleerd is oud gedaan.

Producten die wij eten
Ik probeer zo gevarieerd en verantwoord mogelijk met de kinderen te eten. Daarbij leer ik nodige tafelmanieren en stimuleer ik de zelfstandigheid. Fruithapjes zijn bereid van verse seizoen fruit. Voor de baby’s prak ik deze dan ook zelf en geef ik geen kant en klare fruithapjes.

Tussen de middag eten we bruin brood, soms een krentenbol, met gevarieerd beleg als 30+ (smeer)kaas, jam, pindakaas, appelstroop, kipfilet, tonijn etc. en indien er iets te vieren valt afgewisseld met een gekookt eitje, knakworstje, tosti en pannenkoeken.

Daarnaast biedt ik veel rauwkost aan als tussendoortje. Denkt u hierbij aan olijven, tomaat, komkommer, paprika en nog veel meer zoals rijstwafels, crackers, cracotte, liga’s etc.

De allerkleinste krijgen flesvoeding met pap of  afgekolfde borstvoeding, totdat zij klaar zijn voor vaste voeding.

Drinken
Ik streef ernaar om zo lang mogelijk geen suiker aan de kinderen te geven. Mijn voorkeur gaat uit naar water, thee en melk. Dit betekent dus geen limonade of dik sap tenzij de ouders ermee instemmen.

Gezellig eten
De maaltijden zijn een moment van samenzijn; even rustig zitten en van ons eten en drinken genieten. Samen eten betekent dat we de tijd nemen om goed, gezellig en lekker te eten, dat is mijn uitgangspunt.